Bilen min

Det er ikke bare viktig å fornye seg I hjemmet, men det minst like viktig å fornye seg I bilen. Det skjedde noe som satt bilen på dagsorden.

Så nå har jeg kjøpt veteranbil. En 1978 model BMW 728. I sin tid var dette en direktørbil av rang, og BMW produserte faktisk en egen model med 2,5 liters motor fordi det fantes en regel som sa at i ambasadebruk kunne ikke biler ha mer en 2,5l motorvolum.

Min 728 er basismodellen. Den har en forgassermotor tatt rett fra den eldre BMW 2800, og alle senere utgaver kom med innsprøytning. Det var tenkt at motoren var mekanisk enklere for meg å holde styr på enn de mer innviklede innsprøytermotorene.

Bilen er flott 70-tals grønn inni og utenpå, og bortsett fra førersete er den mer eller mindre uten feil. Det er antydning til begynnende lakkrust noen steder, men dette er nesten sjarmerende og forteller heller hvor god stand den faktisk er i, i og med at orginallakken fremdeles er lite rørt. Den har bare 115000 km på klokka.

Den er virkelig flott å kjøre, med moderne kjørekomfort og en silkemyk og sterk bmw sekser. Den er lang for sin tid, selv om moderne biler er lengre, men innvendig plass er eksepsonell. Lange voksne herrer sitter oppreist og med masse beinplass i baksetet, noe som reflekterer hva bilen ble bygget for.

Den har BMW’s klassiske haifront, og denne førstegenerasjonen hadde en noe spissere snute enn senere modeller. Dette gjør bilen til et blikkfang ute på veien.

Den trenger litt vedlikehold, da noe bærer preg av å ha stått lenge. For nye bilruter dro jeg til Ryds Bilglass. Bremsene fungerer ikke optimalt, og det får meg til å lure på hvem som godkjente bilen før jeg kjøpte den. De bremsene har nå blitt renovert, og ligger på benken i verkstedet og venter på montering. Bilen har fått nye bremseskiver og de er allerede montert. Det er kommet noen nye lykter på bilen med frik reflektor, mens forgasser og bremsepumpe venter på overhaling.

Følg med for oppdateringer!

Lämna ett svar

E-postadressen publiceras inte. Obligatoriska fält är märkta *